وبلاگ

میکرومتر چیست؟ انواع میکرومتر و کاربرد آنها

میکرومتر چیست و انواع مختلف آن

میکرومتر چیست؟  انواع میکرومتر کدام است؟د. دانستن نوع میکرومتر مورد نیاز برای کاربرد خود هنگام استفاده از این ابزار اندازه گیری دقیق ضروری است. در اینجا، ما به انواع میکرومترهای اصلی نگاه خواهیم انداخت و عملکرد و مناسب بودن آنها برای مصارف مختلف را شرح می دهیم.

با این حال، قبل از اینکه به انواع مختلف میکرومتر بپردازیم، بیایید یک میکرومتر را دوباره مرور کنیم:

میکرومتر چیست؟

یک ابزار اندازه گیری دقیق، یک میکرومتر می تواند عرض، طول یا عمق هر آیتمی را که بین دوک و سندان آن قرار می گیرد، یا سندان و دوک در داخل آن قرار می گیرد، مانند شکاف یا شیار اندازه گیری کند.

ویژگی هایی که باید در یک میکرومتر دیجیتال جستجو کنید

  • نوع جغجغه – جغجغه به کاربر این امکان را می دهد که دوک را روی سطح مورد اندازه گیری حرکت دهد و میزان نیرویی که به آن وارد می شود را کنترل کند. دو نوع جغجغه ای و انگشتانه اصطکاکی وجود دارد که از مکانیزم های داخلی متفاوتی استفاده می کنند. انگشتانه اصطکاکی حرکت نرم‌تری را ارائه می‌کند، اما کار کردن با آن سخت‌تر است، در حالی که انگشتان ضامن دار با کلیک‌ها گرد می‌شود، اما کنترل آن آسان‌تر است و برای اپراتور مبتدی مناسب‌تر است.
  • استاپ جغجغه‌دار – در انتهای کلاهک انگشتانه قرار دارد و برای حفظ فشار یکسان در محدوده میکرومتر استفاده می‌شود.
  • رتبه‌بندی IP – رتبه‌بندی IP حفاظتی است که دستگاه شما ارائه می‌کند. دستگاه های الکتریکی دارای رتبه IP دارای شماره ای هستند که میزان محافظتی که دستگاه ارائه می دهد را به شما می گوید. IP54، IP65 و IP67 معمولاً در میکرومترها یافت می شوند.
  • اندازه‌گیری نوع سطح/نوع نوک – نوع سطوح اندازه‌گیری روی سندان و دوک می‌تواند بر مناسب بودن برای استفاده خاص و دوام و دقت میکرومتر دیجیتال تأثیر بگذارد.
  • دقت – دقت یک میکرومتر، حاشیه خطای آن را که در آن اندازه‌گیری می‌کند، نشان می‌دهد و این اطمینان را به شما می‌دهد که اندازه‌گیری‌های شما در حاشیه اعلام شده باشد. این بدان معناست که اندازه گیری داده شده ممکن است بالاتر یا کمتر از طول واقعی مورد اندازه گیری شده باشد، این با یک نماد ± نشان داده می شود. دقت با استفاده از بلوک‌های گیج بررسی می‌شود و تعیین می‌کند که تا چه حد می‌تواند بلوک گیج را بخواند. برای مثال، اگر یک بلوک گیج 25 میلی‌متری دارید، میکرومتری با دقت 0.002 ± میلی‌متر بلوک گیج را می‌خواند و حداکثر خطای 0.002 میلی‌متر، بالاتر یا کمتر از 25 میلی‌متر را نشان می‌دهد.
  • وضوح – کوچکترین واحد یا تغییر اندازه ای است که میکرومتر ثبت می کند. معمولاً، این 0.001 میلی متر در مدل های فعلی است و برای اکثر برنامه ها کافی است.
  • تکرارپذیری – این انحرافی است که وقتی یک شیء بیش از یک بار در شرایط یکسان توسط یک فرد با استفاده از روش اندازه‌گیری یکسان اندازه‌گیری می‌شود، انتظار می‌رود.
  • موازی سازی – تعیین می کند که وجه های اندازه گیری چقدر با یکدیگر موازی هستند.
  • صافی – صاف بودن میزان صاف بودن سندان تا سطح میکرون را مشخص می کند. همه میکرومترها دارای مسطح بودن مشخص نیستند، به این معنی که مشخص نشده است. با این حال، ندانستن مسطح بودن می‌تواند منجر به حاشیه خطا هنگام اندازه‌گیری بین دستگاه‌ها شود.
  • خروجی داده – خروجی داده مخصوصاً اگر اندازه‌گیری‌های زیادی را در یک زمان انجام می‌دهید مفید است. این به این دلیل است که هر دستگاهی با خروجی داده می تواند هر اندازه گیری انجام شده را ذخیره کند، جایی که بعداً می توانید به آن دسترسی داشته باشید. برخی از دستگاه‌ها تا جایی پیش می‌روند که صفحه‌گسترده را از یک فید زنده پر می‌کنند.

انواع میکرومتر

اندازه، طراحی و شکل سندان ها یکی از ویژگی هایی است که نوع میکرومتر را تعیین می کند. سایر تغییرات طراحی در ساختار میکرومتر امکان استفاده در برنامه های خاص را فراهم می کند. اینها می توانند شامل یک قاب بزرگتر یا شکل متفاوت باشند.

میکرومتر انواع مختلفی دارد. در این مقاله، ما به طور خاص به 12 نوع پرکاربرد آن خواهیم پرداخت. شما می توانید برای خرید کولیس و میکرومتر از سایت ابزار آذری اقدام نمایید.

هر یک از 12 نوع میکرومتر برای یک کاربرد خاص طراحی شده اند، انتخاب میکرومتر صحیح بر مناسب بودن آن برای استفاده مورد نظر و توانایی ارائه خوانش های دقیق تأثیر می گذارد.

  1. میکرومتر استاندارد
  2. میکرومتر تیغه
  3. میکرومتر نقطه ای
  4. میکرومتر جهانی/چند سندان
  5. میکرومتر داخلی
  6. میکرومتر عمق
  7. میکرومتر لوله
  8. میکرومتر اسپیندل غیر چرخشی
  9. میکرومتر مواد ورق
  10. میکرومتر دیسکی
  11. میکرومتر اسنپ
  12. میکرومتر V-ANVIL

در این مقاله، 12 نوع اصلی میکرومتر را با جزئیات مرور خواهیم کرد… بیایید شروع کنیم!

1. میکرومتر استاندارد

میکرومتر استاندارد (گاهی اوقات به عنوان گیج پیچ میکرومتری شناخته می‌شود)، یک دستگاه دستی است که به طور گسترده در مهندسی مکانیک و ماشین‌کاری برای اندازه‌گیری طیف وسیعی از اجسام با دقت بسیار زیاد استفاده می‌شود.

میکرومتر استاندارد

میکرومترهای استاندارد Mitutoyo معمولاً به عنوان میکرومترهای دیجیتالی شناخته می شوند (اما نه محدود). این شامل:

میکرومتر خارج سنج میتوتویو 75-50 میلی متر مدل 103-139

میکرومتر خارج سنج میتوتویو 50-25 میلی متر مدل 103-138

میکرومتر خارج سنج میتوتویو 25-0 میلی متر مدل 103-137

میکرومتر خارج سنج مدل 103-140 میتوتویو 100-75 میلی متر

میکرومتر خارج سنج دیجیتال مدل 293-340 میتوتویو 25-0

میکرومتر خارج سنج دیجیتال مدل 293-231 میتوتویو 50-25

میکرومترهای استاندارد می توانند اندازه گیری های خارجی هر جسمی را که بین سندان و دوک آن قرار می گیرد اندازه گیری کنند. میکرومترها معمولاً با وضوح 0.001 میلی متر (0.00005 اینچ) خوانده می شوند، درجه ای از دقت مناسب برای اکثر برنامه ها، اگرچه برخی از مدل ها وضوح 0.0001 میلی متر را ارائه می دهند!

2. میکرومتر تیغه

میکرومتر تیغه ای یک دستگاه اندازه گیری دقیق است که سندان و دوک تیغه ای شکل دارد. این امکان اندازه گیری اجزایی را فراهم می کند که سطوح اندازه گیری میکرومتر استاندارد نمی توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. سندان‌های تیغه‌ای می‌توانند به فرورفتگی‌های باریکی دسترسی داشته باشند، که تیغه‌ها به راحتی در برجستگی‌ها و شیارها قرار می‌گیرند و برای اندازه‌گیری قطر شفت‌های ظریف و راه‌های کلیدی مناسب هستند.

میکرومتر تیغه ای

یکی از مشکلات رایج در مدل‌های کمتر این نوع میکرومتر این است که سندان و دوک به درستی تراز نمی‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است قبل از خرید مدل‌ها را به درستی بررسی کنید.

3. میکرومتر نقطه ای

میکرومتر نقطه ای یک دستگاه اندازه گیری دقیق با سندان و دوک نوک تیز است. در واقع، انتهای سندان و دوک دارای یک نوک صاف، یک شعاع کوچک صاف است. این امر تراز و قرارگیری دقیق وجه های اندازه گیری را روی سطح مورد اندازه گیری تضمین می کند.

میکرومتر نقطه ای

به عنوان جایگزینی برای میکرومتر تیغه، سطوح نوک تیزتر می توانند به فرورفتگی ها، شیارها و سوراخ های کوچکتری برسند که ابعاد نقطه دسترسی شما را محدود نمی کند.

در صورتی که تراز سندان و دوک درست نباشد، می‌تواند در مدل‌های کوچک‌تر نادرستی رخ دهد.

4. میکرومتر یونیورسال/مولتی سندان

میکرومترهای جهانی، دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیقی هستند که سندان/وجه‌های اندازه‌گیری قابل تعویض دارند. این بدان معنی است که می توانید سندان و دوک را از حالت صاف، تیغه، نقطه ای، کروی، اسپلاین، دیسک و لبه چاقو تعویض کنید. اصطلاح میکرومتر جهانی نیز نوعی میکرومتر است که قاب آن دارای اجزای مدولار است. این به یک میکرومتر اجازه می دهد تا به عنوان میکروفون عمق، میکروفون خارجی و میکروفون مرحله ای عمل کند.

انواع میکرومتر

میکرومتر جهانی به عنوان یک راه حل یک ابزار برای عملکرد مبتنی بر چند کاربرد آن در نظر گرفته می شود. اینها برای افرادی که به طور مکرر تعدادی از اجزا را اندازه گیری می کنند که از نظر اندازه، شکل، بافت سطح و ساختار متفاوت هستند، ایده آل هستند.

5. میکرومتر داخل سنج

میکرومتر داخلی (همچنین به عنوان میکرومتر داخلی نیز شناخته می شود) یک دستگاه اندازه گیری دقیق است که دارای بازوهای بیرون زده برای اندازه گیری ابعاد داخلی یک جسم طراحی شده است، به عنوان مثال قطر سوراخ کلید.

میکرومتر داخلی

ست میکرومتر لوله اینسایز مدل 3222-500 داخل سنج 500-50 میلی متر

6.میکرومتر عمق سنج

یک میکرومتر عمق برای اندازه گیری عمق سوراخ های کوچک استفاده می شود. میکرومتر عمق دارای یک پایه است که در بالای شکاف قرار دارد در حالی که میله اندازه گیری عمق سوراخ را اندازه گیری می کند.

میکرومتر عمق سنج

تجربه و تکنیک کاربر هنگام استفاده از میکرومتر عمق برای اطمینان از دقت مهم است. مانند تمام ابزارهای اندازه گیری دقیق، برای دستیابی به قرائت دقیق باید مراقب بود. یک لمس ظریف برای قرار دادن دوک به درستی لازم است در حالی که انگشتانه را با دقت می چرخانید تا قبل از خواندن دوک، دوک را به پایین به پایین سوراخ منتقل کنید.

7. میکرومتر لوله

میکرومتر لوله ای یک دستگاه اندازه گیری است که سندان گرد و دوک مسطح دارد. این نوع میکرومتر به طور خاص برای اندازه گیری ضخامت دیواره لوله ها و لوله ها طراحی شده است.

میکرومترهای لوله‌ای با چهار نوع سندان موجود است که شامل پین، کروی و استوانه‌ای است.

میکرومتر لوله

ایده این است که سندان دارای یک سطح گرد کوچک است که شعاع آن کمتر از جسم مورد اندازه گیری است. این تضمین می کند که تماس نقطه ای را با سطوح مقعر مانند لوله ها برای خوانش دقیق فراهم می کند.

8.میکرومتر اسپیندل غیر چرخشی

میکرومتر دوک بدون چرخش یک دستگاه اندازه گیری دقیق است که در آن اسپیندل هنگام تماس با آیتم مورد اندازه گیری نمی چرخد. این اطمینان حاصل می کند که دوک یک نیروی چرخشی و چرخشی به جسم اعمال نمی کند که ممکن است به وسایل ظریف آسیب برساند.

در یک میکرومتر استاندارد، انگشتانه دوک را در حالی که از سندان نزدیک یا دورتر می‌شود، می‌چرخاند. مکانیزم دوک چرخان مانند یک پیچ گوشتی می‌پیچد که می‌تواند در کاربردهای خاص مشکلاتی ایجاد کند، از این رو نیاز به دوک بدون چرخش است.

انواع میکرومتر

میکرومتر تیغه ای، که در بالا توضیح داده شد، نمونه ای از میکرومتر دوکی غیر چرخشی است. طراحی به یک دوک غیر چرخشی نیاز دارد، زیرا اگر دوک تیغه بپیچد، اساساً در جسم مورد اندازه‌گیری سوراخ می‌شود. علاوه بر این، دوک ممکن است به درستی با سندان هماهنگ نباشد.

9.میکرومتر مواد ورق

میکرومتر مواد ورق یک ابزار اندازه گیری دقیق دستی است که به طور خاص برای اندازه گیری ورق های مواد طراحی شده است.

میکرومتر مواد

طراحی قاب عمیق میکرومتر مواد ورق به شما امکان می دهد مواد ورق را بین قاب قرار دهید تا ضخامت آنها را اندازه گیری کنید. این میکرومترها معمولاً از سندان های توپی استفاده می کنند، لبه گرد آن تماس ایده آل مورد نیاز برای خواندن دقیق تر را برای شما فراهم می کند.

10.میکرومتر دیسکی

میکرومتر دیسکی یک دستگاه اندازه گیری دقیق با دو صفحه اندازه گیری دیسکی شکل بر روی سندان و دوک است. این ویژگی میکرومتر دیسکی را برای اندازه گیری بسیاری از اجسام نامناسب مانند برجستگی ها و دندانه های چرخ دنده مناسب می کند. آنها همچنین معمولاً برای مواد شکننده که به راحتی تغییر شکل می دهند، مانند فوم، ورق های لاستیکی، ورق های کاغذ و فیلم استفاده می شوند.

انواع میکرومتر

میکرومتر دیسکی مخصوصاً برای گرفتن قرائت اجزای چرخ دنده ایده آل است زیرا می توانید خط مماس را دقیقاً تعیین کنید. به این دلیل است که سندان دیسکی گستردگی وسیع تری را ارائه می دهد و به راحتی روی چرخ دنده ها قرار می گیرد بدون اینکه سندان در دندانه های چرخ دنده از بین برود.

آنها همچنین با مواد تغییر شکل یافته و شکننده به خوبی کار می کنند زیرا دیسک نیرو را در نقطه تماس پخش می کند. در غیر این صورت، جسم اندازه گیری را فشرده می کند که می تواند خوانش ها را کمی کج کند.

11.میکرومتر اسنپ

طراحی یک میکرومتر ضربه ای سرعت و سهولت استفاده را فراهم می کند. یک برنامه معمولی می تواند فرآیند مکرر بررسی اندازه گیری مورد نیاز اقلام یکسان باشد.

میکرومتر اسنپ

دوک به جای چرخاندن با دست، در جای خود می‌چسبد. ویژگی snap از یک دوک با فنر استفاده می کند که در هنگام اندازه گیری نیروی یکسانی را اعمال می کند. این ثبات در نیروی اعمالی دقت اندازه گیری های مکرر (تکرارپذیری) را بهبود می بخشد. همچنین هنگام استفاده توسط کاربران مختلف، حاشیه خطا را کاهش می دهد (تکرارپذیری).

12. میکرومتر V-ANVIL

میکرومتر V-Anvil دارای سندان V شکل است. این طراحی دقت بیشتری را هنگام اندازه‌گیری اجسام گرد مانند شیرها، ریمرزها و آسیاب‌های انتهایی فراهم می‌کند.

میکرومتر و انواع آن

انواع میکرومترها نتیجه گیری

نکته اصلی در انتخاب میکرومتر برای کاربرد شما، مناسب بودن نوع میکرومتر برای استفاده مورد نظر آن است. هنگامی که در مورد نوع میکرومتر مورد نیاز خود تصمیم گرفتید، مهم است که سایر مشخصات مانند وضوح و دقت را در نظر بگیرید.

هنگامی که بدانید به چه نوع میکرومتری نیاز دارید و چه مشخصاتی برای استفاده شما مناسب است، می خواهید یک مدل آنالوگ یا دیجیتال را در نظر بگیرید. اگرچه میکرومترهای دیجیتال معمولاً گران تر هستند، اما مزایای زیادی نسبت به مدل های آنالوگ، سهولت استفاده، وضوح بالاتر و خروجی داده دارند. برای خرید میکرومتر در انواع مختلف آن می توانید از ابزار آذری اقدام نمایید. در این نوشته به سوال شما مبنی بر اینکه میکرومتر چیست؟ پاسخ دادیم و همچنین انواع میکرومتر را با هم بررسی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *